Select Page

Effectieve email marketing voor jouw bedrijf in 10 eenvoudige stappen

Feb 13, 2016E-mail Marketing

Wat is email marketing?
Bij email marketing gaat het er om gebruik te maken van de snelheid en het gemak van e-mail om belangrijke berichten, updates, tips en natuurlijk aanbiedingen te communiceren naar iedereen die zich bij jou heeft aangemeld.

Helaas hebben vele oplichters misbruik gemaakt van het fenomeen email marketing. Daardoor is het veel lastiger geworden om nieuwe leden te werven (men is al die meuk zat), laat staan een reactie of actie uit te lokken.

Het voordeel is dat de email programma’s (Outlook, Gmail, etc.) tegenwoordig veel beter zijn geworden in het opvangen en blokkeren van spam. Daarnaast worden marketeers gedwongen veel creatiever om te gaan met hun e-mail campagnes om hun boodschap over te brengen… zelfs naar diegenen die graag jouw nieuwsbrief willen ontvangen.

Laten we eens kijken hoe je voor jouw bedrijf een email marketing campagne kunnen opzetten in 10 eenvoudige stappen!

De weg naar succesvolle email marketing

Misschien wel door de irritatie voor spam heeft email marketing niet de aandacht gekregen die het verdiend door veel ondernemers. De kans is groot dat jij je meer focust op zoekmachine optimalisatie (seo) of link building dan op email marketing.

Natuurlijk is SEO een belangrijk instrument om de vindbaarheid van je website te verbeteren en nieuwe klanten te ‘scoren’ maar waarschijnlijk is het niet zo effectief als aandacht geven aan leads en klanten die je al hebt.

Om je te helpen een effectieve e-mail campagne op te zetten hebben wij de volgende 10 eenvoudige tips voor je op een rijtje gezet.

10 stappen naar succes

Effectieve email marketing in 10 eenvoudige stappen

1. Selecteer email marketing software

Het meest voor de hand liggende zou zijn je te vertellen om je huiswerk te doen. Probeer de verschillende aanbieders en kies diegene die het beste bij je past. Waarschijnlijk heb je hier zowel geen tijd voor als geen zin in. We zullen je een beetje op weg helpen door er een paar aan te bevelen die je gratis kunt proberen.

2. Schoon je database op

Als je al een tijdje aan het ondernemen bent dan is de kans groot dat je al een behoorlijk aantal contacten hebt opgedaan via je website en sales activiteiten. Maak niet de fout je bestaande contacten af te schrijven! Als je wat energie stopt in het opschonen,  organiseren, bijwerken  en verbeteren van de gegevens van je contacten.

3. Zorg dat mensen ZICHZELF aanmelden (opt-in)

Hoe meer mensen je probeert te e-mailen die zichzelf niet hebben ingeschreven hoe lastiger het wordt om in de e-mail software je lijst met contacten geaccepteerd te krijgen. De voor jouw meest lucratieve ontvangers (conversie) zijn diegenen die zichzelf aangemeld hebben om je e-mailings te ontvangen. Een aantal manieren om mensen zichzelf in te laten schrijven zijn:

  • Plaats een aanmeldformulier op alle belangrijke pagina’s van je website. De meeste email marketing software providers bieden simpele oplossingen . Die kun je zo op je website plaatsen en de aanmeldingen worden direct verwerkt in je database.
  • Zet een link in je e-mail handtekening naar het aanmeldformulier
  • Maak een veld in je contactformulier met een opt-in mogelijkheid
  • Voeg de link naar het aanmeldformulier toe aan je orderbevestigingen

4. Hou je contacten georganiseerd

Een van de meest  over het hoofd geziene elementen van email marketing is het segmenteren van je e-mail lijsten. Als je niet (goed) segmenteert zal je gegarandeerd minder kliks, respons en conversie behalen dan als je dat wel doet. Een aantal (nuttige) segmenten kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Locatie
  • Leeftijd
  • Geslacht

5. Bepaal het doel

Zorg er alsjeblieft voor dat je niet net zoals de meeste bedrijven e-mailings verstuurd met daarin een grote chaos van nieuws, updates, tips en aanbiedingen. Stop in plaats daarvan wat tijd in het bepalen van het doel van je campagne zodat je ontwerp, inhoud en doelgroep. Om je creatieve brein wat op gang te brengen twee voorbeelden van email marketing campagne doelen:

  • Promoot een specifiek product of service om bestaande klanten een nieuwe aankoop te doen
  • Bezoekers genereren naar een nieuwe pagina of artikel op je website

6. Overdrijf niet met je layout en ontwerp

Zoals met veel dingen in marketingland, hoe eenvoudiger hoe effectiever normaal gesproken iets is. Dat geldt dus ook voor de layout en het ontwerp van je email. Hou je ontwerp simpel door onderstaande tips toe te passen die bewezen effectief zijn:

  • Gebruik meer tekst dan afbeeldingen (80% tekst – 20% afbeeldingen is aanbevolen)
  • Zorg voor één duidelijke zgn. ‘call to action’ zowel in tekst als in beeld (links)
  • Ontwerp het zo dat de ontvangers direct focussen op de belangrijkste delen van de mailing. Dit kan bijvoorbeeld d.m.v. een afwijkende kleur, grootte van de tekst of een afbeelding die eruit springt.

Dit is een goed voorbeeld van een effectief sjabloon om effectief allerlei verschillende boodschappen over te brengen aan de ontvangers van je e-mail.

email marketing voorbeeld sjabloon

7. Zorg voor geweldige teksten!

Als er iets is waar je extra tijd of geld in zou moeten stoppen is het wel de tekst van je email. Als je zelf geen sterke schrijver bent, huur dan een professional in. Als je het toch liever zelf wil doen meld je dan aan voor wat nieuwsbrieven van de echte toppers om te zien hoe zij het doen. Een paar van onze favorieten zijn:

8. Focus op de onderwerp regel

Net als een geweldige inhoud is een van de belangrijkste factoren van het succes van je e-mail campagne de onderwerp regel.  Als de onderwerp regel van je e-mail zwak is de kans groot dat je e-mail nooit geopend zal worden of zelfs in de spam box verdwijnt. Als je de volgende tips gebruikt zal het aantal keer dat je e-mail geopend wordt (open rate) vele malen groter zijn:

  • Vermijd de volgende (spam-achtige) woorden: gratis, gegarandeerd, belangrijk, bestel nu, etc.
  • Hou het onderwerp altijd onder de 50 karakters
  • Maak het grappig, gedenkwaardig, intrigerend
  • Verwerk het liefst je bedrijfsnaam of merknaam in het onderwerp

9. Meten is weten

Voordat je op de verstuur knop drukt is het een goed idee om dat je de juiste meetinstrumenten implementeert. Het is essentieel om de effectiviteit van je e-mail campagne te meten om zo je ROI te kunnen maximaliseren. De meeste data kun je halen uit de email marketing software en Google Analytics. Waar je vooral op moet letten:

  • Deliverability (hoeveel contacten hebben de e-mail daadwerkelijk ontvangen)
  • Open rate (hoeveel contacten hebben de e-mail geopend)
  • Click through rate (hoe vaak wordt er op welke link geklikt)
  • Conversion rate (hoeveel contacten worden omgezet in leads of klanten)

10. Test en verbeter

We kunnen je alle advies in de wereld geven, maar de beste resultaten behaal je door de combinaties die voor jouw bedrijf het beste werken. De enige manier om de optimale mix van ontwerp, inhoud, onderwerp etc. te bereiken is door te meten, te analyseren en verschillende combinaties te testen. De belangrijkste zaken die je altijd moet meten, testen en verbeteren zijn:

  • De onderwerp regel
  • Stijl, toon en context van de tekst
  • Tekst grootte, kleur en opmaak
  • Call to action

Laat je bedrijf groeien met email marketing

We hebben je de basis van een goede email marketing campagne laten zien in de 10 bovenstaande stappen. Je hebt nu dus geen enkel excuus meer om niet direct te beginnen aan een succesvolle email marketing campagne voor jouw bedrijf of merk.

Heb je daar geen tijd voor of toch nog hulp nodig bij het opzetten van een effectieve email marketing campagne? Neem dan contact op!

MEER TIPS